„W hołdzie wyznawcom rocka”. Taki tytuł (w wolnym popularnym tłumaczeniu) nosiła ósma płyta ACDC.  Heavy metal ma licznych wyznawców, których można łatwo rozpoznać. Wiadomo, że każda subkultura ma swój styl. Wyznawcy Ojca Dyktatora 🙂 noszą moherowe berety. Wyznawcy metalu ubierają się na czarno, noszą spodnie o rozmiar za małe i glany. Mile widziane są też dodatki takie jak łańcuchy i ćwieki. Heavy metal nosi się jednak w sercu a nie na koszulce! Kontynuuje więc cykl poświęcony skalom gitarowym w heavy metalu.

Są pewne  odwieczne, niezmienne pytania, na które ludzkość ciągle szuka odpowiedzi. Pytania o sens życia, pytania o sprawy transcendentne  i kwestie egzystencjalne. Szukamy odpowiedzi na pytanie „czy świat istnieje?”. Czy rzeczywistość jest tylko ułudą? Jaki jest sens Wszechświata? Odpowiedzi na wszystkie te wielkie zagadnienia, ludzkość szukała i będzie szukać nadal. Do tej kategorii trudno rozstrzygalnych spraw należy też pytanie: „Ile przesteru powinna mieć gitara?”.

Rozmiary tego tekstu nie pozwalają by choćby szkicowo nakreślić problem  ilości przesteru. Zobaczmy jak to wygląda na  przykładzie skali pentatonicznej. Skala te jest używana przez ACDC w większości ich utworów.

Co to jest skala pentatoniczna? Jak sama nazwa wskazuje pentatonika składa się z tylko pięciu dźwięków w obrębie oktawy. Jak zwykle, chcemy widzieć heavy metal w kontekście konserwatywnych i tradycyjnych stylów w muzyce. W przypadku pentatoniki nie ma z tym problemu. Skale pentatoniczne są starsze niż skale diatoniczne i były pierwszym etapem tworzenia tonalności we wszystkich starych kulturach. Pentatonika była też wykorzystywana w muzyce klastycznej. Wymieńmy tu choćby Etiudę Ges dur Chopina (tu pentatonika to same czarne klawisze fortepianu).

Jak definiujemy pentatonikę? Najprościej skalę molową pentatoniczna widzieć jako 1, 3, 4, 5 i 7 dźwięk skali molowej naturalnej. Przykładowo, e-moll pentatoniczna to dźwięki: e, g, a, h, d. W ogólności interwały w półtonach wyglądają następująco:    32232. Gitara jest idealnym instrumentem do gry w skali pentatonicznej co widać na powyższym obrazku znanym na pamięć każdemu  nawet początkującemu gitarzyście. Nauka gry skal na gitarze zaczyna się od pentatoniki (niektórzy niestety na tym poprzestają). Skala zawiera „metalowe” kwinty : e-h, g-d, a-e.  Klasyka metalu.

Zakładam więc z radością gitarę. Po kilku taktach włączam przester i lecimy. Pełne 3 minuty shreddingu:

www.koc.pl/wp/audio/pentatoniczna.mp3

Kolejny metalowy wpis będzie podsumowaniem skal używanych w heavy metalu.

Śledź bloga na facebooku!
Bądź na bieżąco!