Moje wpisy cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Poprzedni tekst przeczytało w ciągu kilku godzin ponad 100 osób. To dla publicysty jest zawsze pozytywną motywacją. Kontynuuję więc wcześniej podjęte wątki. Pytanie jest następujące. Jak coś, co zostało mocno nagłośnione, można jednak przytłumić?
Wracam do cyklu heavy metalowego ujawniając dalsze szczegóły techniki gry metalu na gitarze. Wcześniej omówiłem kilka skal metalowych. Warto też coś napisać na temat techniki gry riffów. W metalu stosuje się praktycznie większość znanych technik gry na gitarze. Dzisiaj rzecz bardzo podstawowa: palm muting.
Palm muting polega na tłumieniu prawą ręka drgań strun. Daje to dość swoisty efekt ciężko brzmiącego staccato. Lewa ręka robi swoje. Prawą zaś kładziemy na strunach przy mostku. Generalnie trzymanie ręki na mostku w grze na gitarze uważane jest za złą praktykę. Palm muting to słuszny wyjątek od tej zasady. Zewnętrzna część dłoni powinna leżeć możliwie blisko mostka by nie zmieniać wysokości dźwięków. Efekt tłumienia zależy jednak właśnie od tego jak blisko mostka położymy dłoń. Im dalej mostka tym efekt mocniejszy. Bardzo łatwo wytłumić struny E, A, D. Wytłumienie strun G, H, E jest już bardziej trikowe. W tym celu należy odchylić mały palec prawej dłoni.
Nacisk na struny powinien być umiarkowany zwłaszcza przy mostku typu Floyd Rose (ciągłe trzymanie spoconej dłoni na mostku spowoduje też jego korozję). Mocniejsze naciśniecie na ruchomy mostek zmieni strój wszystkich strun. Oczywiście efekt tłumienia zależy też od siły nacisku. By nauczyć się właściwie tej techniki należy próbować różnych wariantów ułożenia dłoni i siły nacisku tak by uzyskać dokładnie taki dźwięk jaki się chce usłyszeć.
Palm muting jest głównie stosowany w thrash, speed i death metalu :evil:. Dobrze brzmi przy mocnym przesterze. W tabulaturze gitarowej palm muting oznaczany jest literkami „PM” nad tabulaturą. Tu przykład w moim wykonaniu – gram kwinty e5, g5, a5, as5. Dobry efekt daje tłumienie tylko wybranych nut:
www.koc.pl/wp/audio/palm_muting.mp3
Warto dodać, że do grania ‚eleganckiego’ czyli ciężkiego PM koniecznie trzeba mieć w gitarze nie tylko dobry przester, ale i hambuckery (na singlach działa słabo:))
Oczywiście tylko filozof łatwo wychwytuje założenia czynione implicite. To jasne że gramy na hambuckerze pod mostem z mocnym przesterem.