W Wielki Czwartek chór śpiewał antyfonę „Mandatum Novum”. Antyfona ta jest w tzw. 3 modusie kościelnym, który jest tym samym co skala frygijska czyli trzecia skala modalna skali durowej. Ta właśnie skala jest też niezwykle często wykorzystywana w muzyce thrash metalowej. Pisałem w tym we wcześniejszych wpisach dotyczących skal w heavy metalu. Studiowaliśmy różne skale i ich przydatność do cięższych odmian metalu oraz związki z tradycyjną muzyką kościelną. Dzisiaj drobne podsumowanie. Zobaczmy jakie jest zastosowanie poszczególnych skal w heavy metalu i ich harmonizacja.
Czytelnikom którzy nie są zainteresowani specjalistycznymi analizami proponuje tylko wysłuchanie naszego nowego kawałka. Tadek gra na basie. Ja na gitarze. Solo gram w skali e-frygijskiej dominantowej:
Druga wersja solówki chyba najwłaściwsza?
Teraz do rzeczy. Lepszy jeden przykład niż 1000 słów. Dla prostoty załóżmy, że gitarzysta metalowy wie w jakiej gra tonacji 🙂 i niech to będzie tonacja c-dur. Też nieco upraszczając załóżmy, że gra się tylko podstawowe akordy tej tonacji czyli: c-dur, d-mol, e-mol, f-dur, g-dur, a-mol i h-zmniejszony. Utwór może zawierać część tych akordów. Jakie skale może ogrywać gitara prowadząca w czasie gdy kapela gra poszczególne akordy? Oczywiście jakie chce! By jednak łamać zasady klasycznej harmonii warto je znać.
Dla tonacji c-dur wygląda to prosto:
- akord c-dur – skala durowa
- akord d-mol – skala dorycka (zaczynająca się od drugiego stopnia c-dur)
- akord e-mol – skala frygijska (zaczynająca się od trzeciego stopnia c-dur)
- akord f-dur skala lidyska (od 4 stopnia dur)
- akord g-dur – skala miksolidyjskka (od 5 stopnia dur)
- akord a-mol – skala molowa naturalna (to oczywiście skala zaczynająca się od 6 stopnia dur)
- akord h-zmniejszony – skala lokrycka
Oczywiście logicznie jest to równoważne grze w c-dur. Grając jednak w poszczególnych skalach zatrzymujemy się na pierwszym stopniu więc bardziej pasuje to do granych akordów. To jest najbardziej trywialne podejście do zagadnienia – w istocie do każdego akordu pasuje kilka różnych skal, które dają odmienne klimaty muzyczne.
Tonacja c-dur jest jednak mało naturalna dla gitary (i dla metalu). Weźmy więc coś bardziej metalowego. Na przykład tonacja a-mol albo jeszcze lepiej powiedzmy, że utwór jest napisany w a-mol harmonicznej. Co powinna zagrać gitara solowa gdy basista ogrywa na przykład 5 i 6 stopień tej skali czyli nuty e,f? To klasyczny przykład thrash metalowy by kręcić się wokół 5 i 6 stopnia skali molowej harmonicznej. W omawianej tonacji mamy efektowne kwinty e5 i f5. Od piątego stopnia skali molowej harmonicznej zaczyna się skala frygijska dominantowa.
Oto konkretny przykład zastosowania. A-mol harmoniczne. W czasie gdy Tadek na basie gra riff e, f ja gram solo w skali e-frygijskiej dominantowej.
Ostatnie komentarze
No comments to display